Salar de Uyuni - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu Salar de Uyuni - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu

Salar de Uyuni

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg Tinka

12 Augustus 2007 | Bolivia, La Paz

3 Dagen lang hebben we een tour gemaakt over de Salar en omgeving, zeker de moeite waard!!
De eerste dag kwamen we al over de Salar, een schitterende zoutvlakte. We hadden de allerlangzaamste auto van iedereen, dus wel lekker veel tijd om alles te bekijken. Voor zover je oog reikt is er alleen zout te zien. En dan opeens midden in het zoutmeer, uit het niets verschijnt er een eiland met allemaal cactussen erop en daar hebben ze dan een nationaal park vangemaakt. Maar het was ook idd wel erg mooi, we hadden niet zoveel tijd om rond te kijken, want onze chauffeur was er duidelijk niet één van de rustigste types. Haast, haast, haast. Dit merkten we ook wel later op de trip als er leuke beesten te zien waren, maar hij niet wilde stoppen. Gelukkig hadden we met de groep veel meer geluk. We zaten met 2 fransen (die engels konden!) en 2 nederlanders. De avonden hebben we dan ook lekker doorgebracht met wat sterke drank om warm te blijven en een frans kaartspel, tarot, dat lijkt op klaverjassen.
De 2e dag gingen we om 7uur al weer weg. We hebben deze dag verschillende meren bekeken en flamingo´s gezien. Ook zaten er in de omgeving een hoop vulkanen, waardoor er veel vulkanisch gesteenste te zien was. Dit waren soms hele rare stukken steen. Er was een steen die alleen maar met een puntje op de grond stond en dan naar bovenuit steeds breeder werd. Deze wordt "el arbol del piedra" genoemd, "de boom van steen". En verder waren er nog hele vlakken met eigenlijk helemaal niets te zien, woestijn met vulkanen eromheen. Laat in de middag kwamen we aan in het volgende nationale park aan "la laguna colorada," het gekleurde meer. We wilden dit meer nog vanuit een mooi uitkijkpunt gaan bekijken, dus daar zijn we vanuit onze slaapplaats heengelopen. De heenweg was al wat koud, maar het was een mooi uitzicht. De terugweg echter was een ramp, de wind blies heel hard vanuit de voor-/zijkant en het was zo koud!! Duurde wel even voordat we weer waren opgewarmt. De slaaplocatie was sowieso erg koud, na bijna 4 maanden rond de 20-25 graden te hebben geleefd, was rond het vriespunt niet zo fijn voor mij. Ik heb dan ook gewoon gegeten en alles met mijn winterjas en dikke trui en muts aan! Bram was deze avond helaas niet zo lekker, maar gelukkig was hij de volgende dag alweer opgeknapt.
Om 4uur ´s ochtends moesten we al weer op, want we zouden die dag een heel eind moeten rijden, ongeveer 15uur. In het donker zijn we dan ook bij een geizer gekomen, dat was wel jammer, want ik denk dat het bij licht echt heel mooi zou zijn geweest. En rond 7uur kwamen we aan bij thermische waterbronnen. Het water was echt heerlijk warm, ik denk rond de 30 graden, maar helaas was het buiten echt nog ontzettend koud, dus ik ben er niet ingegaan. Dan zou ik het denk ik de hele verdere dag koud gehad hebben, maar Bram is ook niet geweest. Daarna zijn we nog naar een groen meer geweest, wat volgens mij gewoon blauw was, maar ok. En toen was het nog ruim 10uur bijna aan één stuk doorrijden naar Uyuni.
Daar kwamen we om 6uur aan, waarna we om 8uur alweer een bus naar La Paz hadden. Alles bij elkaar was het dus meer dan 24uur reizen, niet heel fijn. Maar iig weer veilig in La Paz aangekomen. Daar 2 daagjes doorgebracht, een beetje de stad rondgekeken en het cocamuseum bezocht. Was wel interessant, coca is namelijk zelf helemaal geen drugs!!! Terwijl de meeste mensen dat wel denken. Pas als er allemaal chemische stappen mee zijn gedaan, heb je cocaine. Coca is juist goed voor een heleboel dingen. Het helpt tegen hoofdpijn, buikpijn, hoogteziekte, uithoudingsvermogen en waarschijnlijk ben ik nog wel wat dingen vergeten. En waar denken jullie dat de naam Coca Cola vandaan komt, idd, er zitten coca bladeren in. Vroeger werd een klein beetje cocaine ingedaan, maar tegenwoordig coca bladeren. Zo kan ik nog wel een boel informatie over coca geven, maar als het je interesseert kan je het zelf denk ik ook wel opzoeken op internet.
Verder zijn we nog een dagje naar Tiwanaku/Tihuanaco geweest. Was wel mooi, maar er was wel minder van over dan ik had gedacht. De volgende keer zal Bram op zijn site wel wat uitgebreid hier overschrijven.
Op dit moment zijn we net aangekomen in Copacabana, waar we 2 daagjes blijven en dan via La Paz de jungle in. Helaas zal dan ongeveer de tijd over zijn en komen we al weer terug vliegen. Maar er komt tussendoor nog wel een update denk ik.

Kus Tinka

Ps. Helaas alweer geen foto´s, omdat ik mijn camera ben vergeten mee te nemen naar het internetcafé

  • 13 Augustus 2007 - 11:34

    Mieke:

    Hee Tinka,
    Klinkt allemaal weer erg gaaf. Ik had helaas geen tijd meer voor Uyuni en het zuiden, maar vond dat achteraf erg jammer. Ben dus ook erg benieuwd naar je foto's. Veel plezier nog de laatste dagen, geniet er nog even van want vor je het weet ben je weer thuis.

    Liefs Ama. van Reenen (mede namens de cie-begeleidingcie vurig buitenland)

  • 13 Augustus 2007 - 12:03

    Daphne:

    Hey Tink!

    Tof om je verhalen te lezen. I.v.m. vakantie liep ik wel wat achter, dus dat waren voor mij even een paar verhalen achter elkaar om te lezen. Tof dat jullie nu lekker aan het reizen zijn en veel mooie plekken bezoeken! Ook erg leuk je snel weer te zien :)! Groetjes aan Bram en tot snel,

    liefs, Daphne

  • 13 Augustus 2007 - 19:16

    Lisanne:

    Hoi Tink,
    Leuke verhalen!Jammer dat ik je gister niet gesproken heb over de telefoon....Lag al onder zeil.
    Ben benieuwd naar de foto's en heb echt zin om je weer te zien!
    Tot snel!
    xxx
    Lisanne

  • 14 Augustus 2007 - 05:55

    Kim:

    He Tinka,

    Superleuk al je verhalen! Ik zou zeggen, geniet nog van je laatste paar dagen. Het gaat allemaal veel te snel voorbij! Groetjes aan Bram!

    X Kim

  • 16 Augustus 2007 - 19:16

    Hermien:

    Hoi Tinka
    Ik heb genoten van al die fascinerende verhalen.In Ede wachten we met smart op je terugkomst.Komend weekend gaan we met het hele station naar Bavaria racing in Rotterdam, een happening, maar Tinka terug in Ede is een grote wens van ons.Iedereen heb ik op de hoogte gehouden van je belevenissen en waren sprakeloos. geniet nog even met Bram en wij willen graag al jouw verhalen horen en verwelkomen als COLLEGA.Liefs uit EDE
    Hermien

  • 17 Augustus 2007 - 07:35

    Inge:

    GEFELCITEERD!!!

    hoe ist om in bolivia jarig te zijn??
    ik had graag op je verjaardag gekomen, maar moet vandaag en morgen werken, en de reis is n beetje te lang om ertussenin te proppen, dus kom ik n keertje bij je langs als je weer wat dichterbij bent :P

    fijne dag in ieder geval!

    dikke kus! Ing

  • 17 Augustus 2007 - 09:49

    Willemiek:

    Lieve Tinka,
    Van harte geliciteerd met je verjaardag!
    Via Bram een dikke zoen van mij en een fijne dag, groetjes Willemiek.

  • 17 Augustus 2007 - 11:15

    Margreth:

    Hoi Tinka,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wat een mooie belevenissen maak je toch mee, ben echt heel benieuwd naar je foto's. Een hele fijne verjaardag daar in Bolivia, geniet nog van de laatste dagen samen met Bram.
    Groetjes, kus en een knuffel van ons allemaal.

    Bart, Margreth, Ferry en Mark

  • 17 Augustus 2007 - 13:03

    Pap En Mam:

    Ten eerste natuurlijk van harte gefeleiciteerd. Als het goed is moet je onze stem en felicitaties daar in de jungle gehoord hebben,mits Bram het niet vergeten is.
    Wij lezen met veel plezier al jouw verhalen,( en nu ook Bram zijn verhalen) maar nog ruim een week en wij kunnen deze verhalen uit je eigen mond horen en dat is toch wel veel leuker !
    Nog heel veel plezier met zijn tweeen.
    Maak er een leuke dag van.
    Kus en knuffel van pap en mam, Lisanne en Thomas.

  • 17 Augustus 2007 - 14:58

    Hannie,:

    Hoi Tinka

    Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag, ik hoorde van Jan dat je in de rimboe zit en je verjaardag daar viert. Wij gaan zelf vanacht op vakantie dus jij bent waarschijnlijk eerder thuis dan wij.

    Nog fijne dagen en tot horens,

    Hannie, Fred, Stephan & Suzanne

  • 17 Augustus 2007 - 19:23

    Joep:

    Oei, lees ik ff net op tijd je Blog!!

    Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! In Bolivia duurt ie geloof ik nog wat langer dan hier, dus dan ben ik iets minder aan de late kant ;-). Nog veel plezier de komende dagen! Jenny is verhuisd, dus je kamers zijn (op 2 AID-lopers na) leeg. Tot over niet zo heel erg lang meer!

    Joep

  • 17 Augustus 2007 - 20:21

    Duveke:

    Hee lieve Tink, weet niet of smsen werkte, dus iig maar even zo: GEFELICITEERD!!! Hoop dat je samen met Bram een hele leuke dag hebt tijdens jullie spannende reis! Ben superbenieuwd naar je foto's en heb er zin in je snel weer te zien! Geniet er nog even van he.
    Veel liefs vanuit een hostel in Polen, waar ik nu zit;)
    x, Duveke

  • 20 Augustus 2007 - 17:46

    Johan:

    Hoi Tinka,

    Wat laat, ik weet het, maar ik weet ook, dat je nu in de middle of nowhere zit, dus bij deze toch nog heel hartelijk gefeliciteedr met je verjaardag. Natuurlijk ook van Joke.

    Enne...

    Alvast een hele goede thuisreis gewenst!

    Groetjes,
    Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2007

Thuis!

23 Augustus 2007

Rurrenabaque

12 Augustus 2007

Salar de Uyuni

10 Augustus 2007

Het eerste weekje reizen

30 Juli 2007

Aankomst en afscheid
Tinka

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 25236

Voorgaande reizen:

05 April 2009 - 30 September 2009

Stage in Madrid

04 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: