Rurrenabaque - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu Rurrenabaque - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu

Rurrenabaque

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg Tinka

23 Augustus 2007 | Bolivia, Cochabamba

Hallo allemaal,

De laatste paar dagen in Bolivia zijn aangebroken. We zitten weer in Cochabamba om iedereen hier even gedag te zeggen en dan vliegen we de 25e vroeg terug om zondag de 26e om 12.00uur weer in Amsterdam aan te komen. Ik moet zeggen dat ik wel heel veel zin heb om weer in de Westerse wereld te zijn!
Maar ook mijn tijd in Bolivia is echt fantastisch geweest. Afgelopen week hebben we doorgebracht in Rurrenabaque en omgeving. Dit ligt in het noorden van Bolivia in de jungle. Het was er dan ook rond de 25 graden, een lekker temperatuurtje! We hebben 2 tours gedaan van 3 dagen. Eén door de pampas, dit lag aan de rivier en was een soort waterig grasland. Alleen direct aan de rivier stonden dan nog wel wat bomen.
We gingen eerst met een busje naar de rivier, waar we uiteindelijk heel stoffig aankwamen. De chauffeur weigerde zijn raamje dicht te doen, waardoor wel helemaal onder het stof zaten en het af en toe ook echt moeilijk was om te ademhalen. Maar eenmaal op de rivier, in een kano met motor, was het helemaal goed. We hebben superveel krokodillen gezien, schilpadden, kapibara´s, één luiaard, en veel verschillende soorten vogels. Helaas was het af en toe wel moeilijk om een foto te maken, want de beesten schrokken natuurlijk wel van de boot en gingen dan dus weg. Maar we hebben wel aardig wat foto´s geschoten (sorry, sorry, weer mijn camera vergeten naar het internetcafé...). ´s Avonds om 6uur kwamen we eindelijk op de bestemming aan, toen nog even een klein tochtje in het donker gemaakt, om de ogen van de krokodillen met een zaklamp op te zien lichten. En de gids had ook nog even een jonge krokodil met zijn blote handen gevangen, zodat we die van dichtbij konden zien (helaas was iedereen zijn camera vergeten, omdat we dachten dat we in het donker toch geen foto´s konden maken). De gids had op 1 arm ook een enorm litteken van een krokodillenbeet, dus heel ongevaarlijk was zijn actie volgens mij niet. Daarna lekker gegeten en gaan slapen.
De volgende dag zijn we op anacondajacht gegaan in het grasland. Ik had toen echt even het idee dat ik in een weiland in Nederland was, zo plat en vol met gras was het. We hebben 2 anaconda´s gevonden, en ik heb er eentje vast gehad, was wel spannend. Ook nog gezocht naar een cobra, maar die hebben we helaas niet gezien. ´s Middags zijn we gaan vissen, ik had niet verwacht dat ik dat leuk zou vinden, maar dat was het echt wel! Er zaten zo veel vissen, dat je de hele tijd ze voelden knagen aan je aas. En wat ook speciaal was, we gingen niet zomaar vissen vangen, nee, we gingen piranha´s vangen! En ´s avonds hebben we die lekker opgegeten, smaken erg goed! De laatste dag hebben we nog even een kleine wandeling gemaakt door de paar bomen die rond de rivier stonden en heb ik me laten bijten door vuurmieren (BRAND!!!). En daarna met de boot weer terug, onderweg hebben we nog met roze dolfijnen gezwommen. Nouja, ze zaten op hetzelfde stukje als wij, en soms kwamen ze wel even boven op slechts een meter afstand. Het was alleen mogelijk om in de rivier te zwemmen als er dolfijnen zaten, want ze beschermen hun terretorium heel erg, dus dan zitten er geen krokodillen op dat stuk en ze eten alle vissen, dus ook de piranha. We hadden een hele gezellig groep deze paar dagen, dus ´s avonds, terug in Rurrenabaque, besloten we nog even met zijn allen uit te gaan. Dat was niet het allerverstandigste besluit, want de volgende dag waren we dus allemaal ontzettend brak, terwijl we naar de jungle gingen deze dag.
Ook naar de jungle gingen we met een boot, we sliepen dus ongeveer allemaal in de boot... In de jungle waren veel minder dieren te zien want ze konden zich makkelijk verschuilen achter de bomen, maar er waren wel een heleboel interessante planten. Bijna elke boom of plant had wel een medicinale werking. Er was een boom waar je water uit kon drinken als je dorst had, een heel erg giftige boom, curare, wat ook heel erg verdund in verdovingsmiddel zit, een abortus boom, planten voor buikpijn, hoofdpijn, echt van alles! ´s Avonds hebben we toen ook nog een nachtwandeling gemaakt, en eigenlijk vooral heel veel spinnen gezien, bah...
De volgende dag heeft Bram helaas de hele dag met koorts ziek in bed gelegen. Ik heb toen nog wel een wandeling door het bos gemaakt en termieten gegeten. Als je er 10 at, zou je heel veel energie moeten krijgen, daar merkte ik niet zo veel van, maar het was leuk om te proberen. ´s Middags zijn we toen nog een keer wezen vissen, eigenlijk vooral omdat Bram de dag ervoor had aangegeven dat hij dat graag wilde, maar die lag dus zielig ziek in bed. ´s Avonds erg vroeg gaan slapen en de volgende dag ´s ochtends hebben we ringen gemaakt van een soort van mini kokosnoten. En toen na de lunch weer terug naar Rurrenabaque. Het reisbureau zou voor ons een vlucht naar La Paz geboekt hebben, maar dat waren ze natuurlijk vergeten... Maar gelukkig was er nog plaats, zodat we de dag erna ´s ochtends vroeg terug konden vliegen naar de bewoonde wereld. Helaas ben ik die nacht ook ziek geworden, aangestoken denk ik, en ben ik dus de hele terug reis ziek geweest (een uurtje met het vliegtuig en 8uur met de bus naar Cochabamba). Ik ben nu al weer aan de beterende hand.
De rest van de foto´s en verhalen kunnen jullie binnenkort weer in Nederland van mij horen!

Kus Tinka

  • 23 Augustus 2007 - 16:44

    Nora:

    hee Tinka,
    weet niet of m'n vorige berichtje zo ook verschijnt, de pagina deed namelijk raar..
    Veel succes met afscheid nemen in Cochabamba en met beter worden voor je 't vliegtuig in moet! Goeie reis en tot gauw! (Woensdag is er borrel bij mij waar je natuurlijk welkom bent!!!)
    Liefs,
    Nora

  • 23 Augustus 2007 - 17:08

    Mieke:

    Hee Tinka,
    Pagina doet inderdaad raar. Proberen we het gewoon nog een keer.
    Vond het gaaf om te lezen dat je ook nog de jungle van Bolivia hebt gezien. Passen jullie alleen wel op met jullie gezondheid. Ik heb van de dokter te horen gekregen dat mijn aandoening chronish is, dus pas op met wat je uit Bolivia meeneemt :S
    Geniet nog even van de laatste dagen, want als je eenmaal terug bent ga je het vast en zeker missen. Beterschap (ook aan Bram) en alvast een hele voorspoedige terugreis gewenst.
    (Zie ik je woensdag wel bij Nora ;) )

    Liefs Mieke

  • 24 Augustus 2007 - 09:24

    Pap En Mam:

    Hallo Tinka en Bram.
    Wat is de tijd toch snel gegaan.Jullie hebben de tijd daar nu afgerond met een reis door Bolivia. Jammer dat jullie allebei ziek geworden zijn. Misschien had de medicinale werking van een van die bomen jullie kunnen genezen.
    De tijd zit er nu echt bijna op.Je hebt heel wat gezien en meegemaakt. Je bent echt een ervaring rijker. We zien jullie zondag weer. Dikke kus en knuffel van ons allemaal.

  • 24 Augustus 2007 - 10:26

    Joep:

    Hey!

    Goede reis en tot snel!!

    Joep

  • 24 Augustus 2007 - 14:27

    Marja:

    Ik hoop dat je dit nog leest.
    Veilige thuiskomst en ik hoop dat je een fijne verjaardag hebt gehad. Op 16 augustus had ik een berichtje geplaatst om je te feliciteren. Op de een of andere manier is dat niet goed gegaan.
    De sight vloog er ook uit na de plaatsing.

    Kusjes en groeten aan Bram.

  • 24 Augustus 2007 - 18:36

    Tinka:

    Nog allemaal heel erg bedankt voor de felicitaties! En voor alle reacties die jullie altijd op mijn weblog hebben gegeven!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2007

Thuis!

23 Augustus 2007

Rurrenabaque

12 Augustus 2007

Salar de Uyuni

10 Augustus 2007

Het eerste weekje reizen

30 Juli 2007

Aankomst en afscheid
Tinka

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 25246

Voorgaande reizen:

05 April 2009 - 30 September 2009

Stage in Madrid

04 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: