Engelse les - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu Engelse les - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu

Engelse les

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg Tinka

20 April 2007 | Bolivia, Cochabamba

Afgelopen woensdag hadden we een vergadering op school met alle leerkrachten. Er is nu afgesproken dat de leerkrachten voortaan meekomen naar de bieb en dat zij de les voorbereiden en dat ik help. Ze hebben allemaal "ja" geknikt. Ben zeer benieuwd of ze dat nu dan ook echt doen.
Op donderdag middag heb ik samen met Maaike Engelse les aan de kinderen gegeven. Kinderen in Bolivia gaan maar halve dagen naar school. ´s Ochtends zijn er de kinderen van de 1e tot en met de 6e klas en ´s middags zijn er kinderen uit de 7e en 8e klas. Ik vraag me af hoeveel de kinderen hebben onthouden van de Engelse les, maar ze vonden het wel leuk. We hadden kaartjes gemaakt met engelse woorden erop, waarvan ze dan een zin konden maken. Zoals: "My name is," "I am a boy/girl," "How are you?"
Was wel leuk, het lukte ze eigenlijk helemaal niet om de zinnen te maken en de uitspraak is echt beroerd! De klanken liggen hun echt niet. Dat was een zevende klas. We zouden ook een achtste klas krijgen, maar die kwamen niet ofzo, want dan willen ze liever naar huis en dat kan dan dus blijkbaar. De achtste klas heeft echter wel engels en zou het dus wat beter moeten kunnen.
De bieblessen zijn eigenlijk iets extra´s, want eerst moesten ze tijdens deze tijd gewoon in hun klas zitten en zichzelf vermaken terwijl de andere helft van de klas naar de computerles was. Nu komen ze dus naar de bieb.
Vanmorgen hebben we ook nog aan een 6e klas engels gegeven, maar die les was heel snel voorbij. We begrepen neit zo goed waarom, maar het bleek dat alle leerkrachten weggingen.
Het busongeluk waar mieke het over heeft had ermee te maken. Het bleek het dat de moeder van een jongetje uit de 5e klas in die bus zat en dus was overleden. Hij was zijn vader al eerder kwijt geraakt en is nu dus wees, heel zielig! Alle leerkrachten gingen naar het jongetje toe om hem te condoleren ofzoiets, wel een beetje vreemd, want het zijn 14 leerkrachten dan in één keer!
Ik laat jullie wel weer weten hoe het volgende week allemaal verder gaat en hoe ik me in het weekend heb vermaakt!

Hasta luego (tot de volgende keer)

  • 20 April 2007 - 23:03

    Pap En Mam:

    Heel ander onderwijssysteem dan bij ons.
    Ga je nog door met de Engelse les of laat je het hierbij ? Je kan het natuurlijk verder uitbreiden. nogmaals herhalen en dan iets nieuws.
    Wat erg voor dat jongetje. En dat door een dronken chauffeur!!!.

  • 21 April 2007 - 09:11

    Suzanne:

    lieve Tinka
    ik hoop dat je het daar erg naar je zin
    hebt, en hoe gaat het met de hondjes heb je er al eentje gezien die je wel zou
    willen houden.

    xxxxx suzanne

  • 21 April 2007 - 11:11

    Hermien:

    Ik heb al eerder een reactie gestuurd, maar zie nu dat ik er niet bij sta en toch wil ik je laten weten, dat je verslagen zeer fascinerend zijn, van een andere planeet bijna. Computerles geweldig, dat had ik nooit gedacht. Waar gaan ze verder leren, als de basisschool er op zit? Hoe zit dat systeem in elkaar?
    Wordt er klassikaal les gegeven of in groepjes? Is er leerplicht?
    Hoe betrokken zijn ouders bij de school?
    EDe volgt je wel degelijk, we missen je, maar hebben zo veel respect voor wat je doet.
    Gebruik je je MP3 nog?
    Groetjes en tot horens
    Hermien en al die andere collega`s

  • 21 April 2007 - 19:10

    Marja:

    Go, wat zielig voor dat jongetje!
    Ik hoop dat de leraren zich aan hun woord houden en helpen met die voorbereiding. Het is daar wel heel anders dan hier he.
    Zie uit naar je verslag over het weekend.
    Dikke kus en groetjes,

  • 23 April 2007 - 07:17

    Lisanne:

    Haaaj Tink,
    Echt erg van die jongen! Dat was zeker wel even schrikken! Wel beter dat je nu waarschijnlijk alleen nog maar hoeft te helpen:D.
    Ben erg benieuw hoe je weekend was.
    Tot snel.
    kus

  • 23 April 2007 - 14:43

    Inge:

    heey Tink
    volgens mij heb k iets gemist over t busongeluk, maar wat erg voor dat jongetje zeg...hoe oud is ie? Is er opvang mogelijk voor weesjes?
    Weirde manier van leskrijgen daar zeg... halve daagjes en de mogelijkheid om gewoon maar niet te komen... ben wel blij dat t bij ons wat beter geregeld is. Ben je inmiddels al n btje gewend daar? en voel je je er al wat prettiger?

    xxx Ing

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2007

Thuis!

23 Augustus 2007

Rurrenabaque

12 Augustus 2007

Salar de Uyuni

10 Augustus 2007

Het eerste weekje reizen

30 Juli 2007

Aankomst en afscheid
Tinka

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 25250

Voorgaande reizen:

05 April 2009 - 30 September 2009

Stage in Madrid

04 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: