"wezen"-weekend - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu "wezen"-weekend - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu

"wezen"-weekend

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg Tinka

23 April 2007 | Bolivia, Cochabamba

Het weekend is snel voorbij gegaan, maar ik moet zeggen, het was dan ook goed gevuld! Vrijdagavond had ik om 20.45 bij Maaike thuis afgesproken, van waaruit we uit eten zouden gaan met een paar mensen. Omdat ik mijn horloge niet zo goed kon aflezen, was ik een uur te vroeg, oeps... Gelukkig was er wel iemand thuis, dus ik kon naar binnen (er wonen meerdere vrijwilligers in het huis). Het meisje, Martin, dat opendeed was nieuw en komt uit luxemburg. Ik dacht dat ik haar wel eens had gezien, maar ze zei dat ze pas woensdag was aangekomen, dus toen dacht ik dat het niet kon. We hebben gezellig een uurtje zitten kletsen, waarna Maaike ook kwam. Ik had Martin maar uitgenodigd om mee te gaan, want ze had blijkbaar nog geen jonge mensen ontmoet in Cochabamba en was een beetje eenzaam. We zijn toen in een café gaan eten, waar we na pas ongeveer 3/4uur ons drankje kregen. Het eten was er zelfs nog eerder, dat kwam "al" na 40 minuten. Maaike haar eten was koud, maar volgens de ober hoorde dat zo.... En ook op het 2e drankje moesten we erg lang wachten en we kregen eerst ook nog de verkeerde. We wilden daar dus duidelijk weg, op naar het volgende café. Precies toen we weg wilde gaan, kwam Sarah met een paar vriendinnen binnen. Ze zag Martin en wist ook gelijk waar ze haar had gezien, vorig weekend in SipeSipe waren we haar tegengekomen en hadden even gepraat. Het bleek dat Martin wel al 2 weken in Cochabamba was, maar pas sinds woensdag in het huis. Was wel stom, ik had dus al best een tijd met haar zitten praten en we hadden elkaar dus wel al eerder gezien...
We zijn toen met zijn 4-en naar een volgend café gegaan, Maaike, Niels, Daniella en ik. Sarah wilde nog een drankje in het andere café drinken met haar vriendinnen en Martin ging naar huis.
Daniella is de vriendin van Niels en zij is Boliviaans. In het café waar we heen gingen, zijn we dan ook een boliviaans dobbelspel gaan doen. Het is hier heel populair en wordt veel in café´s gespeeld. Het lijkt een beetje op Yatzee, maar dan met wat extra regels. Het was zeker erg leuk!
Daarna zijn we nog naar een discotheek gegaan (voor Zwevelpinners, een soort van D´Ald wal(sschrijf je dat zo?)). Het was dus een zeer foute discotheek! Heb wel ontzettend gelachen, je ziet vanalles om je heen gebeuren. Het is daar ook een leuke mix van buitenlanders en bolivianen.
De volgende ochtend heerlijk uitgeslapen en toen ´s middags opnieuw naar het weeshuis gegaan waar we al eerder waren geweest. Anna had dekens voor ze gekocht, want het kan hier ´s nachts best koud worden en ze hadden alleen maar lakentjes. Verder had ze allemaal haarfrutsels mee, dus alle kinderen wilden gelijk hun haar gedaan hebben. Toen dat eindelijk was gebeurd, zijn we naar een speeltuin gegaan met ze. Met ongeveer 26 mensen zaten we in één auto, weliswaar een klein busje, maar toch, het was propvol! En een lol dat de kinderen hadden. Ze hebben allemaal liedjes gezongen, was net een soort van schoolreisje!
In de speeltuin hebben ze het ook ontzettend naar hun zin gehad, ze komen niet zo vaak het huis uit, dus het was een welkome verassing. Anna had ook nog ijsjes voor elk kind gekocht, dus dat was helemaal lekker. Maaike en ik zijn vanaf daar maar naar huis gaan lopen, want dan was er nog iets meer plek in de auto.
Gisteren ben ik samen met Sarah naar de plaats gegaan waar zij werkt. Het is ook een weeshuis, wat wordt geleid door 2 "ouders". Er leven 25 kinderen in dat huis en ze proberen er echt een beetje een familie van te maken. Elke middag zitten de kinderen en nog wat kinderen van buitenaf bij elkaar in huiswerkklasjes. Daarbij helpt Sarah. Nu was er een bbq, om wat geld in te zamelen en daarna een optreden van de kinderen. Het was echt heel erg leuk. De kleinste kinderen deden ook mee, maar wisten niet altijd wat ze moesten doen, of ze stonden gewoon op het podium als de oudere kinderen aan het dansen waren, heel schattig.
Ik heb dus zeker een heel goed weekend gehad!

Kus Tinka

Ps: Bas, ik heb je vriend ontmoet hier, hij doet namelijk precies een schooltuinproject op de school waar ik ook op werk!
Ps2: Suzanne, de hondjes leven hier vooral op straat en zijn dan opzoek naar eten en een beetje gemeen. De andere honden zijn waakhonden en blaffen dus vooral erg veel, maar de hond die bij mijn huis zit, is wel heel erg lief! Ik voeg wel een foto van hem toe!
Ps3: Collega´s van Ede-wageningen, zeker gebruik ik mijn mp3 nog, maar wel vooral thuis, want anders wordt ie zo gestolen! Maar in het vliegtuig was het veel handiger dan een discman, dus bedankt!

  • 23 April 2007 - 16:04

    Lisanne:

    Zo nu ben ik een keer de eerste:D. Maar we praten wel verder op msn:).
    kus

  • 23 April 2007 - 16:51

    AnnA:

    Gaaf Tinka!
    En gelukkig zijn er daar ook foute kroegen, dan hoef je die tenminste niet te missen!

    Liefs, Anna

  • 23 April 2007 - 21:44

    Hannie:

    Leuk Tinka dat jullie met de weeskindjes weg zijn gegaan. Als de kinderen niet zo vaak het weeshuis uit gaan is dat voor hun natuurlijk een leuke verassing. Ook heel leuk al die foto's die je maakt, zozien wij ook een beetje hoe alles eruit ziet.
    Groetjes Hannie

  • 23 April 2007 - 21:50

    Marja:

    Leuk dat ze/jullie die kinderen zo gezellig meenemen.Volgens mij begin je het naar je zin te krijgen. Wel uitkijken in die café´s, maar het toch naar je zin hebben. Ik vind het geinig om je verhalen te lezen en een beetje commentaar te geven. Liefs en tot je volgende berichten.

  • 24 April 2007 - 13:05

    Bram:

    Hej lieverd,
    Dit klinkt inderdaad als een erg geslaagd weekend, vooral vaak van dit soort dingen blijven doen dus!
    Ook de foto's zijn leuk, met dit keer een heuse primeur: de eerste foto van jezelf in Bolivia! Jee! :D
    Ik ga nu niet teveel typen, want zoals je weet heb ik tentamenweek en moet ik eigenlijk hard leren. Ik bel je zaterdag weer!
    Kus.

  • 24 April 2007 - 13:09

    Basje!:

    Haha, zie je wel dat de wereld klein is :). Tja met zo'n wereldstad als wageningen ontkom je er gewoon niet aan dat je inwoners van de geweldige stad ook in het buitenland zal ontmoeten.
    Ik hoop ook dat deze discotheek die je hebt gevonden kan tippen aan de legendarische bunker? Of moet deze het qua kansloosheid toch afleggen?

    Bas

  • 24 April 2007 - 19:27

    Hermien:

    EDe Calling. Ik geloof, dat ik bij mezelfhoe is het daar

    een lichte verslaving bespeur, even weten wat Tinka beleeft. Kinderen die niet thuis wonen ervaren volgens mij alles intenser, ik lees dat ook uit jouw verhalen.
    En wat drink je dan als je uitgaat/
    Volgende week ga ik met de trein naar Luxemburg, ook zo anders,Mensen leven niet zo gehaast, dat spreekt me aan.
    Sil is vanavond borrelen met de lama`s.Ik hoop dat de kiosk op tijd opengaat .In Nederland is het heel warm zo`n 26 graden, al 25 dagen niet geregend, hoe is het daar en kunje er goed tegen ?
    Tot horens

  • 28 April 2007 - 21:35

    Joep:

    Ha, goed om te horen dat je idd de foute kroeg van Cochabamba gevonden hebt ;-). Waren er ook allerlei ballen en kleffe stelletjes? (volgens mij is het trouwens d'alt wal, maar dat weet ik ook niet zeker) Het klinkt in ieder geval wel als een goede afwisseling tussen lol maken en nuttig werk doen ;-)

    Veel plezier!

    Joep

  • 02 Mei 2007 - 09:04

    Riek Zus Van Opavand:

    Hallo Tinka ik hoorde via Monique dat jij ook een site had , zij zit in australie en heeft ook een site leuk he.wat een aparte dingen maak je mee .Hoe lang blijf je daar? Ik ga een dezer dagen even je opa en oma bellen om wat meer te horen.Monique had het weer gehoord van Laura haar nichtje,Marijkes dochter.
    Wees voorzichtig vooral met alle loslopende honden en wat er nog meer losloopt of loskruipt,ik zie je wel weer eens ik wens je een geweldige tijd toe geniet er maar heel erg van
    groet Riek Wouters

  • 10 Mei 2007 - 02:45

    Mathijs:

    Het wordt wel tijd dat je de namen van de kinderen gaat onthouden hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2007

Thuis!

23 Augustus 2007

Rurrenabaque

12 Augustus 2007

Salar de Uyuni

10 Augustus 2007

Het eerste weekje reizen

30 Juli 2007

Aankomst en afscheid
Tinka

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 25241

Voorgaande reizen:

05 April 2009 - 30 September 2009

Stage in Madrid

04 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: