Update - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu

Update

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg Tinka

18 Juli 2007 | Bolivia, Cochabamba

Beste mensen,
Nogmaals wil ik jullie héél erg bedanken voor al het geld dat is gestort voor het weeshuis!! Het is in totaal een bedrag van 745 euro geworden, maar dat is alleen het geld dat ik heb opgehaald. Mathijs en Eric hebben namelijk onder hun vrienden ook geld opgehaald en met de hulp van een kerk is dat een bedrag van ruim 900euro geworden. In totaal dus een bedrag van ruim 1600euro!! Hier ben ik iedereen echt heel erg dankbaar voor. De planning is nu om twee of drie naaimachines voor het weeshuis te kopen. Er zitten namelijk genoeg kinderen die qua opleiding niet ver zullen komen. Deze kinderen willen ze leren naaien, zodat ze later de mogelijkheid hebben om daadwerkelijk een beroep uit te oefenen. Het is belangrijk dat dit goede naaimachines zijn, want dan kunnen de kineren een geldig diploma behalen voor het naaien. En natuurlijk willen we ook niet dat ze al snel kapot zijn. Een groot deel van het geld zal dus opgaan hieraan. Wat er dan nog overblijft moet nog een goede bestemming voor gevonden worden, maar er zijn genoeg dingen waar aan het besteed kan worden!
Mathijs en Eric hebben ook nog een klein filmpje gemaakt van het dagje bowlen, dat te vinden is onder de volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=K5wMraWLk3Q
Gisteren ben ik ook nog wezen kijken bij andere hulpbehoefende kinderen; straatkinderen. Dat was een erg indrukwekkende ervaring! Mathijs, Eric en ik hadden 2 mensen ontmoet die de straatkinderen aan het helpen zijn en ze proberen van de straat af te krijgen, maar dat is zo makkelijk nog niet. Eigenlijk willen de kinderen namelijk op straat blijven leven. Ze zijn er een soort van verslaafd aan geraakt. Zowel aan de lijm die ze allemaal snuiven als aan het leven zonder regels. Ze leven onder een brug en verdienen een beetje geld door te stelen, auto´s te wassen of muziek te spelen. Er schijnen een heleboel bruggen te zijn zoals de brug waar ik was. Eigenlijk kan je het ook niet echt een brug noemen. Het is een soort van geul om water af te voeren, waar opgegeven moment een weg overheen gaat, zodat er een soort van tunnel ontstaat waar je niet eens in kan staan! En daar slapen ze dan onder, zodat ze enigzins beschut zijn.
De kinderen waren allemaal aan de lijm, dat houdt in dat ze een klein potje met lijm hebben waaraan ze om de 15seconden snuiven! Echt heel erg! Er zijn zelfs moeders met baby´s en die baby´s zijn dus al net zo verslaafd. En verder ook jonge kinderen van ongeveer 10jaar die van huis zijn weggelopen en nu op straat leven. Om alles te vergeten gaan ze dan aan de lijm.
Eén van de jongens wilde mijn horloge stelen, dat was wel vervelend. Hij vroeg om de tijd en die vertelde ik hem, en daarna wilde hij persé het zelf zien om mijn horloge. De eerste keer liet ik het nog wel zien (al moet ik zeggen dat ik mijn horgloge daarbij wel goed vasthield om mijn pols!) en idd begon die al een beetje lichtjes eraan te trekken. Daarna probeerde hij het nog een keer, maar de andere straatkinderen vonden dat hij mij niet moest lastigvallen, dus trokken hem bij mij weg. Dat vond ik wel indrukwekkend! Het is ook een grote familie die onder de brug wonen, ze delen alles met elkaar. Als één van de kinderen eten heeftr, wordt dat met iedereen gedeeld. En als er een nieuwe lijmvoorraad is, wordt dat ook gedeeld. Daar gaat werkelijk alles dan voor aan de kant! Het was wel speciaal om dit zo te zien, het is toch ook een deel van Bolivia!
Nog maar 9 daagjes en dan is Bram hier! Aan de ene kant zou ik nog wel langer hier willen blijven om meer te helpen, maar aan de andere kant ben ik ook wel heel blij dat Bram hier straks is en we heerlijk samen kunnen gaan reizen voor een maandje!

Kus Tinka

  • 18 Juli 2007 - 20:34

    Margreth:

    Hoi Tinka,

    Wat vreselijk die straatkinderen die allemaal lijm snuiven om te vergeten. Dan voel je je zo machteloos, je zou ze allemaal wel willen helpen.
    Je beleeft heel wat en wat een indrukken. Ik vind het echt heel goed van je dat je dit allemaal doet.
    Ik heb vandaag pas gestort, hopelijk ben ik niet te laat, schandalig he.

    Nou Tinka, ik wens je nog een hele goede afsluiting van je tijd bij het weeshuis en heel veel plezier met Bram. Blijven genieten, maar daar maak ik me geen zorgen over.

    Groetjes en een knuffel.

    Margreth

  • 19 Juli 2007 - 07:17

    Hannie:

    Hoi Tinka,

    Leuk dat filmpje, zo zie je ook eens hoe het daar gaat. Wel erg van al die kleine kinderen die al verslaafd zijn aan de lijm, jammer dat men daar niets aan kunnen doen. Nou heel veel plezier straks met Bram en laat dan ook nog wat van je horen.

    Groetjes Hannie

  • 19 Juli 2007 - 10:25

    Bram:

    Spannend, volgende week ben ik al onderweg rond deze tijd. Het is nu inderdaad echt aftellen geblazen en ik heb er ontzettend veel zin in. :D
    Tot snel!

  • 21 Juli 2007 - 23:20

    Marja:

    Leuk ook wat bewegende beelden te zien. De kinderen hadden plezier, dat kon je goed zien. Erg al die lijm snuivende kinderen. Ik hoop dat de kinderen in het weeshuis een beter lot hebben. Het geld komt goed terecht. Goed idee die naaimachines. Laat nog wat van je horen.

    VEEL PLEZIER MET BRAM!!!

    Liefs, knuffel.

  • 23 Juli 2007 - 14:07

    Ing:

    heey Tinka!
    ik kom net terug van een weekje Taizé en in oktober gaan ze vandaaruit naar Cochabamba om hulp te bieden aan de mensen daar. Ik zag allerlei foto's die ik al eerder eens op jouw site had gezien, was dus een soort deja vu en werd steeds even aan je herinnerd :) het is naar maar wel heel erg waar dat er in vele arme landen zoveel mensen op straat leven en verslaafd zijn aan de lijm, moet inderdaad een heel indrukwekkende ervaring zijn geweest. Goed van je dat je je er zo bewust van was dat ze je horloge wel eens konden stelen.. bij mij zou t ze gelukt zijn ben ik bang...
    Heel veel plezier nog de laatste daagjes in het weeshuis en sterkte met het afscheid nemen en daarna lekker genieten van het land en Bram ;)

    dikke kus!
    Ing

  • 26 Juli 2007 - 17:56

    Willemiek:

    Lieve Tinka, als je de straatkinderen ziet of beelden ervan, besef je hoe bevoorrecht je bent om op te kunnen groeien in een liefhebbend gezin zonder overlevingszorgen. Ik wou dat meer volwassenen en kinderen hier zich beter bewust zouden zijn van hun bevoorrechte leven. Hoewel ik meemaak, dat ook hier kinderen moeten overleven onder moeilijke omstandigheden, die wij niet direct kunnen zien.
    Bram is nu zo'n 12 uur geleden vertrokken en zit in het vliegtuig naar Miami. Hopenlijk is hij niet al te moe als hij aankomt in Bolivia. We wensen jullie samen een fantastische tijd toe! Namens Teun, Ditte en Janjaap, liefs Willemiek.

  • 27 Juli 2007 - 11:45

    Thomas:

    Hallo Tinka,

    Ontzettend indrukwekkend verhaal. Ik vind dat van die lijmsnuivende kinderen zo verschrikkelijk!

    Ook leuk om dat filmpje te zien en te horen dat de inzamelingsactie zo succesvol is verlopen.

    Nu is het tijd om te genieten van de mooie kant van Bolivia. Heel veel plezier met Bram.

    Groetjes!

  • 28 Juli 2007 - 14:24

    Pap En Mam:

    Zo zie je ook de andere kant van een mooi land als Bolivia. Kinderen die op straat leven en daardoor geen kansen hebben. Wat bevoorrecht zijn wij !
    Wij zijn ontzettend trots op jou wat je voor "jouw weeskinderen" hebt bereikt! Grandioos dat Mathijs en Eric je hierbij hebben geholpen.
    Wij wensen je veel plezier samen met Bram.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2007

Thuis!

23 Augustus 2007

Rurrenabaque

12 Augustus 2007

Salar de Uyuni

10 Augustus 2007

Het eerste weekje reizen

30 Juli 2007

Aankomst en afscheid
Tinka

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 25243

Voorgaande reizen:

05 April 2009 - 30 September 2009

Stage in Madrid

04 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: