Al weer een week voorbij - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu Al weer een week voorbij - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu

Al weer een week voorbij

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg Tinka

02 Mei 2007 | Bolivia, Cochabamba

De tijd vliegt echt voorbij hier. Alweer een week voorbij.
Afgelopen week was de eerste week dat ik helemaal alleen in de bibliotheek ging werken. Elke dinsdag, donderdag en vrijdag ochtend. Het is de bedoeling dat de leerkrachten een leuke les voorbereiden waar ik dan bij kan helpen, dit is tot nu toe door een leerkracht gedeeltelijk gedaan. Eigenlijk alleen het gedeelte "les voorbereiden", want het was niet leuk en ik kon niet helpen. Ze had gewoon één of andere taalles voorbereid en ging dat heel streng in de bibliotheek houden ipv in haar klaslokaal. Dat was dus geen succes. Geen enkele andere leerkracht had verder iets voorbereid, dus dat was ook wel lastig. Met een paar klassen heb ik gewoon maar wat boekjes uit de kast getrokken en zijn we gaan lezen. Ook wel goed, want volgens mij lezen ze niet veel boeken hier. Voor één klas had ik een begrijpend lezen lesjes voorbereid, maar dat boek was veel te moeilijk dus het werkte voor geen meter. Het stomme was dat ik wel vantevoren aan de leerkracht had gevraagd of dat het niet te moeilijk was. En dat ze gewoon had geknikt dat het goed was en dat ze dan achteraf naar me toe komt dat het echt veel te moeilijk is voor de kinderen... Had ze beter gelijk kunnen zeggen. Aan twee klassen heb ik weer engelse les gegeven, dat was wel heel leuk. Vooral aan de klas waar een leerkracht bij was( bij de andere klas was de leerkracht gewoon verdwenen, volgens de kinderen naar huis...). Maar de klas met leerkracht was heel enthousiast, vooral omdat de leerkracht enthousiast was. Ik heb ze alle nummers tot 20 geleerd en manieren om hallo of dag te zeggen. Het ging allemaal niet zo snel, maar het was wel heel leuk. Deze vrijdag krijg ik de andere helft van de klas en ik begreep dat ze nu ook schriften en alles mee zouden nemen om in te schrijven ipv losse papiertjes en dat ze het ook nog een keer in de klas ging behandelen. Al vraag ik me of hoe ze dat precies gaan doen, want die leerkracht kan dus ook helemaal geen engels. Het is ook best lastig voor de mensen hier om het te leren, vooral de uitspraak. Als je namelijk een spaans woord opschrijft, spreek je dat ongeveer hetzelfde uit. Als je een engels woord leest wordt het soms heel anders uitgesproken. En bovendien liggen de engelse klanken de mensen hier totaal niet.
De avonden in deze week waren erg eenzaam. Ongeveer alle mensen met wie ik omging, waren weer vertrokken. Maar daaris nu weer verbetering in gekomen! Afgelopen weekend heb ik namelijk koninginnedag gevierd in het huis van de consul hier. Een enorm huis met rondrennende bedienden en voor de gelegenheid kaasmeisjes. Ik kende daar eigenlijk bijna niemand, dus ik zou gaan helpen met de spelletjes zodat ik wat te doen had. Maar voor de spelletjes nog even het Boliviaanse en Nederlandse volkslied gezongen en oranjebitter gedronken(bah, heb nog liever citroenbrandewijn op koninginnedag;)). Ik zou het spelletje touwtrekken gaan doen, maar er kwam niemand, dus ik ging een beetje ronddwalen en genieten van alle hapjes en drankjes (bitterballen, broodjes kroket, haring, kaas, enz. En er was wijn, bier en fris gratis (leuk dat Nederlandse belastinggeld opdrinken)). Toen heb ik me ook maar aangesloten bij een groepje met Nederlandse studenten en nog verschillende spelltejes meegedaan, zoals boogschieten, spekhappen, zaklopen enz. Was heel gezellig, dus daarna zijn we ook met zijn allen uiteten gegaan. Ik heb toen ook nog even een Luxemburgse meid (Martine) gebeld, zodat we de hele tijd Engels konden praten. Was wel lekker krap, want opgegeven moment zaten we met zijn 6-en in een taxi, maar dat was gelukkig maar een klein stukje. Één van de jongens die ik heb leren kennen (Matthijs) is trouwens een vriend van Jochem Janssen (voor degene die hem kennen), wat is de wereld toch klein. We hebben waarschijnlijk ook vroeger samen op atletiek gezeten. Met hun heb ik verder het hele weekend een beetje doorgebracht op de cancha en in restaurantjes en cafeetjes.
Maandag ben ik gaan werken in het weeshuis. Ik was er veel te vroeg omdat ik dacht dat ik er langer over zou doen, dus ze waren nog aan het eten en ik moest ook een bord mee-eten. Het was wel apart, want zodra één van de kinderen klaar is met eten, staat zij op en bedankt iedereen, waarna het van tafel mag. Daarna heb ik nog een beetje geholpen met wiskunde bij een meisje (volgens mij niet ouder dan 15 jaar met een kind, ze doet nu de avondschool). Het is heel opvallend dat de meest simpele sommen nog met de hand geteld worden (4-3 byv.) of zelfs op papier onder elkaar geschreven worden. En volgens mij was zij niet zozeer een uitzondering. Verder was er ook een meisje dat al snel mijn nederlandse woordenboek te pakken had en zo nederlands ging leren. Dat meisje mag het huis niet uit, want anders loopt ze schijnbaar weg en dan zou ze dus weer terug op straat zijn... Vandaag was ik ook daar en de kinderen vroegen of ik had gedronken van het weekend, niets vermoedend antwoord ik daar dan ja op. Maar volgens mij wordt drinken daar als iets heel slechts gezien, want ze schrokken heel erg. De volgende vraag was dan ook of ik naar de kerk ging (eh...nee..). Maar ik denk dat ze me verder nog steeds wel mogen. Voordat ik naar huis toe ging, werd ik eerst nog tien keer omhelst, heel schattig!
Gisteren was hier een vrije dag, de dag van het werk, dus ik ben samen met Martine naar de Feria geweest hier. Was een soort huishoudbeurs(al ben ik daar nog nooit geweest, maar ik denk dat het zo is). Er waren een heleboel standjes met de meest uiteenlopende spullen; van tandartsstoelen tot sieraden. En heel veel te eten, maar dat is niet vreemd hier. Cochabamba schijnt de stad van het eten te zijn. Ik heb ook eindelijk mijn eetlust hervonden, dus alles gaat er weer in!
Leuk om te zien hoeveel mensen mij site vinden! Ik vind het heel leuk om jullie reacties te zien en zo ook wat van jullie te horen!

Groetjes Tinka

PS; Riek, wat is de site van Moniek?

  • 02 Mei 2007 - 20:14

    Margreth:

    Ha die Tinka,

    Het is weer eventjes geleden dat ik wat aan je schreef, maar ik heb wel elke keer alles van je gelezen. Het is begrijp ik best moeilijk om met de leerkrachten samen te werken. Gewoon je gevoel volgen, dat gaat altijd goed. Wat fijn voor je dat je weer wat aanspraak hebt met andere mensen. Interessant hoor, al die andere gewoontes.
    Blijven genieten!! Wat is daar de specialiteit in zoetigheid en is dat lekker?
    Blijf je volgen,

    Knuffel van Margreth

  • 03 Mei 2007 - 12:44

    Lisanne:

    Haaaj zussie,
    Leuk weer wat van je te horen! Volgens mij vermaak je je wel, en leer je veel nieuwe mensen kennen. Grappig dat je de vriend van Jochem daar bent tegen gekomen. Spreek je snel weer.
    kuss

  • 04 Mei 2007 - 07:32

    AnnA:

    Ha Tinka,

    Leuk om zo weer een verhaal van je te horen! Het klinkt allemaal niet makkelijk daar, maar daar ging je ook niet voor hè? Zo te horen maak je er wel iets moois van! Hier zit 5 mei er natuurlijk weer aan te komen... Wordt ook weer een mooi feestje! Geniet van het leven daar.

    Liefs, Anna

  • 04 Mei 2007 - 08:13

    Pap En Mam:

    hoi Tinka,
    Weer een mooi verhaal. Fijn dat je je draai gevonden hebt.
    De verhalen zijn altijd weer leuk om te lezen.
    Engels lesgeven, wie had dat gedacht??
    Tot horens,bellens en mails.
    Kus en knuffel.

  • 06 Mei 2007 - 11:39

    Hannie:

    Hoi Tinka

    Leuk om alles te lezen. Had al een week niets gezien van je. Suzanne heeft trouwens een kaart gehad van jou en Bram voor haar verjaardag.Vond ze heel leuk dus ook Bram als je dit leest bedankt hiervoor. De kaart kwam precies op haar verjaardag.
    Groetjes Hannie en Suzanne

  • 06 Mei 2007 - 16:48

    Marja:

    Hai Tinka,

    Je maakt nog al wat mee he. Gelukkig dat je weer wat kennissen hebt. Vervelend dat de leraren je zo in de steek laten.
    Ik hoop dat je snel weer wat schrijft.
    Leuk dat de kinderen in het weeshuis je aardig vinden en dat je daar wat nuttigs kan doen.

    Tot schrijvens en een dikke kus.

  • 06 Mei 2007 - 18:07

    Mariette:

    Hey Tinka!!!!
    gezellige boel daar in Bolivia zo te horen, op een paar eenzame avondjes na dan misschien. Ik ben nu net verhuisd van Dijkgraaf naar de Haarweg, heb een lekker grote kamer nu en eigen keukentje enzo. Super fijn om eindelijk weg te zijn van die vieze afdeling. Ik ga ook binnekort een paar weken naar Gent voor mijn afstudeervak, heb ik ook erg veel zin in. Hoe is het trouwens verder met het omaatje waar je logeert?? Jullie zullen elkaar inmiddels vast al wel beter begrijpen. Nou veel plezier iig en tot de volgende keer :-) :-) :-)

  • 07 Mei 2007 - 08:57

    Riek:

    hallo Tinka de site van monique is
    i.p.v. tinkah verder hetzelfde dus maar dan moniquewouters
    Is het eten een beetje te eten daar?
    Als ik weleens naar wat tv programma's kijk gruw ik soms.
    Leer je ook spaans of ben je daar al goed in
    Nou weer veel plezier gewenst en groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2007

Thuis!

23 Augustus 2007

Rurrenabaque

12 Augustus 2007

Salar de Uyuni

10 Augustus 2007

Het eerste weekje reizen

30 Juli 2007

Aankomst en afscheid
Tinka

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 25239

Voorgaande reizen:

05 April 2009 - 30 September 2009

Stage in Madrid

04 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: