Staking en chicha - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu Staking en chicha - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu

Staking en chicha

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg Tinka

07 Mei 2007 | Bolivia, Cochabamba

Afgelopen week heb ik wederom niet veel gedaan op de school. Dinsdag was het dus de dag van het werk, dus de kinderen waren vrij. Donderdag vonden ze het nodig om te staken. Helaas vonden ze het niet nodig om dit mij te vertellen, dus stond ik om 8.30uur voor een dichte deur... (daar was ik dan 6.30uur voor opgestaan, gr...) De leerkrachten willen meer salaris(klinkt bekend!) en betere werkomstandigheden. Maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet weet of het ook wat heeft opgeleverd.. Vrijdag hadden de leerkrachten eerst vergadering om 8.30uur, dus de kinderen moesten maar weer gewoon wat spelen. En de klassen die ik daarna zou krijgen, kwamen niet want ze waren met belangrijke versieringen bezig of zoiets, dat snapte ik niet helemaal. Komt er dus eigenlijk op neer dat ik niks heb gedaan. Ook op het weeshuis kon ik niet veel doen, omdat die kinderen dus ook bijna geen school hebben gehad en dus geen huiswerk hadden. En het is de bedoeling dat ik met het huiswerk help. Op donderdag heb ik dan ook gezellig met de kinderen een film gekeken. Was wel leuk, maar ik denk dat ik de enige was die de film kon volgen, want hij was in het frans met engelse ondertiteling. De kinderen bleven wel allemaal met veel intresse kijken. Voor het weeshuis is er wel heel goed nieuws. Op dit moment ziet het er namelijk echt niet uit! De muren zijn roze en helemaal afgebladerd. Maar een stichting uit Nederland gaat het huis schilderen! Het moet nog allemaal even goed geregeld worden, maar in principe is er al toestemming gegeven!
Verder heb ik van alle kinderen in het weeshuis een foto gemaakt en afgedrukt. De kinderen vinden dat zo leuk om een foto van zichzelf te hebben. Sommige gingen helemaal optutten voor de foto. Alles bij elkaar heb ik best een leuke week gehad, ook al heb ik niet zo heel veel gedaan.
Het weekend was ook gezellig. Vrijdagavond zijn we met een grote groep naar de feria gegaan, er was ons gezegd dat het echt heel leuk zo zijn ´s avonds. Maar ik moet zeggen, ik vond er eigenlijk helemaal niks aan. Er was een heleboel eten en drinken te koop en er waren meerdere tenten waar je kon dansen. Voor deze tenten moest je helaas wel een uitnodiging hebben, heel lang in de rij staan of nog meer geld bij betalen(terwijl het er niet eens zo heel leuk uitzag..). Na dat we ongeveer 1.5uur er hadden rondgehangen, hadden we het eigenlijk allemaal wel gehad en zijn we gewoon in de stad nog een drankje gaan drinken.
Zaterdag was niet heel interessant, behalve dat ik op de weg naar het huis van een vriend hier toch iets minder prettigs heb meegemaakt. Ik was gewoon aan het lopen toen ik als tegenligger een niet zo net uitziende jongen aanzag komen. Ik dacht al dat hij vast om geld ging vragen, maar dat had ik niet op dat moment(alleen groot briefgeld) en anders had ik het eigenlijk ook niet gegeven. Maar toen werd hij heel boos en duwde mij tegen de muur aan en graaide in al mijn zakken (waar niks in zat, want alles zat in mijn tas). Gelukkig bleef hij wel van mijn tas af en liep daarna gewoon door. Maar ik was toch wel even goed geschrokken!
Gisteren was ook heel leuk. Er was een chicha feest in Tiquipaya, een dorpje op 11km afstand van Cochabamba. Chicha is een soort van bier, maar het smaakt daar eigenlijk helemaal niet naar. Het is gemaakt van mais en redelijk zoet en sterk. Het festival was op het dorpplein en er was veel muziek en schiettenten en veel chicha. Een gezellige boel dus. De chicha werd gewoon met emmers uit een ton gehaald, waarna je die met een soort van halve kokosnoten kon drinken. Natuurlijk heb ik ook wat chicha geprobeerd. De basis chicha was ik niet heel enthousiast over, maar er was ook chicha met iets gemixt en dat smaakte zeker wel goed! Ik moet wel zeggen dat ik wel een beetje bang was dat ik vandaag ziek zou zijn, je weet toch niet echt wat ze er werkelijk in hebben gestopt... Maar ik heb nergens last van. Zelfs het vlees van de bbq en de groenten waren dus blijkbaar goed! Gelukkig maar.
Vandaag heb ik dan eindelijk echt geholpen met huiswerk van de kinderen van het weeshuis. Ook heb ik er geluncht. Het smaakte goed, maar één ding vond ik dan toch duidelijk wel wat minder. Er zat een kippenpoot door de soep. De nagels zaten gewoon nog aan de poot... En aan zo´n pootje zit ook bijna geen vlees, is allemaal vet. Maarja, toch maar opgegeten, want ik durf er toch zeker geen eten te laten liggen. Dat zou heel onbeleefd zijn.
Het eten is hier over het algemeen lekker. Er wordt heel veel vlees gegeten (kip en koe) en vaak wordt het geserveerd met papa´s(aardappels) en arroz(rijst).

Kus Tinka

  • 08 Mei 2007 - 07:42

    Thomas:

    Wat een eer om als eerste een reactie te mogen plaatsen :P
    Ik kom er helaas niet altijd aan toe je verhalen te lezen maar ze zijn wel interessant hoor!
    Soep voor nagelbijters lijkt me niet zo lekker trouwens...

    Groeten!

  • 08 Mei 2007 - 08:22

    Mieke:

    Wat een herkenbare verhalen weer allemaal. Klinkt idd als Bolivia ;)

  • 08 Mei 2007 - 12:47

    Bram:

    Niet vergeten straks als ik er ben ook nog een keertje ergens Chicha te proeven, want ik ben wel benieuwd ;)

  • 08 Mei 2007 - 15:45

    Tijs:

    Zo nu weer een beetje bijgelezen. Wel jammer dat de leraren je steeds verkeerde/geen informatie geven of er gewoon niet zijn.
    Het lijkt me wel redelijk vervelend.
    Maar gelukkig maak je genoeg mee en kun je de kinderen van het weeshuis wel erg blij maken.

  • 08 Mei 2007 - 19:18

    Marja:

    Gelukkig heb je na lang niks doen toch wat kunnen helpen. Wat een vervelende ervaring met die jongen die je wilde beroven. Doe voorzichtig, maar heb wel plezier. Heb je nog kunnen achterhalen wat ze in de chicha hadden gedaan?

    Liefs, tot lezen/schrijven.

  • 09 Mei 2007 - 09:08

    Julie:

    Ik zie dat je al helemaal je draai hebt gevonden daarzo. Gelukkig! Wel rare situaties soms, maar dat zal dan daar wel normaal zijn... Doe voorzichtig en tot de volgende keer!
    Kus, Julie

  • 09 Mei 2007 - 18:34

    Mark:

    Haha, kom je bij de kippensoep toch voor een verrassing te staan, had ik ook in Ecuador. Klinkt allemaal wel leuk, pas wel goed op jezelf he. Kun je anders niet samen met iemand naar en van huis lopen?
    Op SSR-W gaat alles prima. Veel succes verder met je huiswerkbegeleiding!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2007

Thuis!

23 Augustus 2007

Rurrenabaque

12 Augustus 2007

Salar de Uyuni

10 Augustus 2007

Het eerste weekje reizen

30 Juli 2007

Aankomst en afscheid
Tinka

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 25253

Voorgaande reizen:

05 April 2009 - 30 September 2009

Stage in Madrid

04 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: