Een staking, een verjaardag en meer - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu Een staking, een verjaardag en meer - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu

Een staking, een verjaardag en meer

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg Tinka

27 Mei 2007 | Bolivia, Cochabamba

Het leven gaat hier lekker zijn gangetje. Ik doe nog steeds niet zoveel op de school, omdat ze altijd wel dingen verzinnen om geen les te hoeven geven. Of er zijn examens, of ze gaan vergaderen, of ze gaan bijvoorbeeld staken. De vrijdag een week geleden was dat het geval. Dit keer had ik er op tijd van gehoord, dus ik wist dat er geen school zou zijn. Het kwam er eigenlijk op neer dat de hele stad plat lag. Cochabamba had een paar eisen voor de regering, maar die wil niet luisteren, dus gingen ze 24uur staken. Maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet weet of dat de eisen nu dan ook ingewilligd zijn... Vanwege de staking waren alle winkels gesloten en er was geen openbaar vervoer. Bovendien waren er ook "blokades". Dit kwam er op neer dat er stokken en stenen op de weg lagen en dat de auto´s er dan niet langs zouden kunnen. Dit kon echter makkelijk, maar de meeste mensen bleven toch maar gewoon thuis. Maar met de fiets was het echt heel fijn deze dag, eindelijk kon ik een keer helemaal veilig naar mijn Spaanse les rijden!
Het afgelopen weekend vierde Martine haar verjaardag. We hadden behalve normale cadeautjes ook nog een enorme taart gekocht. Taarten hier zijn 2 keer zo dik als in Nederland en erg lekker! We hadden een chocoladetaart gekocht, maar aangezien Martine al een toetje had en we allemaal ontzettend vol zaten na het eten (een heerlijke uiensoep vooraf!!) besloten dat we de volgende dag gewoon nog een keer langs zouden komen voor de taart. ´s Avonds hebben we toen een documentaire over Evo Moralis gezien, was zeker wel interessant. Ik had niet alles begrepen, want het was compleet in het Spaans, maar met ze allen kwamen we er wel uit want dan heeft iedereen weer een ander deel begrepen. Het ging over de laatste paar weken voor de verkiezingen. Je ziet hem bijvoorbeeld ook dingen zeggen als dat hij de macht zal grijpen als hij de verkiezingen niet wint. Ook zie je dat er geoefend wordt met de mensen van het platteland om te gaan stemmen. Er wordt hun gewoon verteld dat ze een kruis moeten zetten in een bepaald hokje omdat dat goed voor ze is en dat gaan ze dan oefenen. Ook zie je natuurlijk de cocavelden, want dat was een belangrijk punt van het programma van de partij. Verder is het vooral volgens mij ook een beetje propaganda. Evo Moralis doet er zelf in mee en hij komt over als een heel sympathieke man.
Afgelopen woensdag was ik in het weeshuis en toen bleek dat er 4 mensen langskwamen om godsdienst te geven aan de kinderen. Het was echt een soort van missiewerk. De kinderen moesten allemaal godsdienstige liedjes zingen en een bijbelspreuk uit hun hoofd leren (kunnen ze een presentje mee verdienen) en het scheppingsverhaal kwam langs. Daarna nog een groepsgespek waarom het zo belangrijk was dat de kinderen moesten bidden en geloven. En dat ze anders niet naar de hemel konden en dergelijke. Ik vond het redelijk imponerend voor de kinderen. Maar die mensen gaan blijkbaar een keer in de twee weken komen. Ik heb maar de hele tijd mijn mond gehouden, want het leek me toch niet zo´n goed plan om te vertellen dat ik eigenlijk helemaal niet bid en niet weet of dat ik moet geloven. Ik heb liever niet dat ze me in het Spaans gaan proberen over te halen om te geloven.
Vandaag is het moederdag hier, hier is dat een heel belangrijke dag. Alle moeders worden echt ontzettend verwend en bijna iedereen gaat uit eten. Ik dacht dat er vandaag ook een heleboel activiteiten zouden zijn en om 8uur ´s ochtends een optocht. Ben dus heel vroeg opgestaan om te gaan kijken, maar er blijkt helemaal niks te zijn. Ik heb zo´n vermoeden dat het gisteren was en dat we het gewoon gemist hebben, helaas. Wel heb ik vandaag een Boliviaans ontbijt op, api en een pastel. Api is een warme drank van mais en de pastel is een soort van heel dun brood met kaas erin (ook warm) en het is de gewoonte om er suiker over heen te doen. Smaakte erg goed!

Kus Tinka

  • 27 Mei 2007 - 14:00

    Ing:

    heeey Tink,
    klinkt als een lekker weekje vol verrassingen en vreemde dingen die eigenlijk heel normaal zijn in cochabamba... of niet?

    jammer dat je de optcht gemist hebt!

    xxx ing

  • 27 Mei 2007 - 17:37

    Margreth:

    Hoi Tinka,

    Het is weer even een poosje geleden, dat ik iets van ons liet horen. Ik heb wel alles gelezen van je hoor.
    Wat een belevenissen maak je toch mee, echt interessant!! Zitten ook mooie foto's tussen! En zijn alle WC's zo?
    Op school wil het geloof ik allemaal niet zo lukken hè! Kan jou het schelen, als je maar lekker blijf genieten.
    Hier is het momenteel pinksterweekend.
    Helaas niet zo'n mooi weer. We hebben even 3 hete dagen gehad, maar vanaf gisteren werd het weer slechter. 17 graden en regen. Wel goed groeiweer voor de natuur. Nou Tinka, we wachten weer op jou volgende mooie verhalen.
    Groetjes en een dikke knuffel,

    Margreth

  • 28 Mei 2007 - 18:19

    Bram:

    Hej Lieverd,
    Ook al hoor ik alles wat je hier verteld ook wel door de telefoon, toch is het steeds weer leuk om het elke keer weer te lezen. :D
    Het meest blij wordt ik van de foto's, vooral als dat betekend dat ik vanavond een nieuwe achtergrond voor mijn computer heb (eentje met een toekan...) ;)
    Kus van mij.

  • 28 Mei 2007 - 18:28

    Pap En Mam:

    Ik kan me wel een klein beetje voorstellen hoe deze godsdienstlessen er uit zien. Maar jou overhalen?!
    Dat zou wel heel erg vreemd zijn. Iets doen wat je pertinent niet wil.
    De fotos zien er weer leuk uit. En zo'n w.c herken ik wel. Blijf schrijven en vooral genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2007

Thuis!

23 Augustus 2007

Rurrenabaque

12 Augustus 2007

Salar de Uyuni

10 Augustus 2007

Het eerste weekje reizen

30 Juli 2007

Aankomst en afscheid
Tinka

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 25242

Voorgaande reizen:

05 April 2009 - 30 September 2009

Stage in Madrid

04 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: