Gelukkig Nieuwjaar!!! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar!!! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar!!!

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg Tinka

22 Juni 2007 | Bolivia, Cochabamba

Donderdagochtend ben ik om 4.30uur opgestaan, dan zal je wel denken: “waarom zo vroeg?” Daar is een heel simpele reden voor, ik moest het nieuwe jaar vieren ! Het was namelijk zodra de zon opkwam het nieuwe jaar van de Amaira en volgens mij ook van de Quetchua, twee bevolkingsgroepen hier. Dus om 5uur zou ik bij Martine zijn om vanafdaar met de taxi naar een berg te gaan waar het was. Was wel grappig, want de taxi wist het niet precies te vinden, maar er zat opgegeven moment een taxi voor ons, dus we namen aan dat die ook naar het nieuwejaar gingen. Dus wij er gewoon achteraan en daarachter op gegeven moment ook nog een andere taxi die ons dus volgde. Het bleek alleen dat de eerste taxi idd wel naar hetzelfde opweg was als wij, maar ook geen idee had waar het was. We zijn dus een paar keer op en af de berg gereden. We moesten ook een keer de taxi duwen omdat hij niet verder omhoog kon. Dat was best eng, want buiten waren 5 onzettende blaffende honden, maar gelukkig deden ze niks! Maar nadat we het aan een andere taxi hadden gevraagd, die toevallig in deze buurt woonde, hadden we het toch gevonden (al 3x voorbij gereden). Er was een lekker kampvuurtje waar we ons aan konden warmen en binnen waren ze bezig om de 2 offerstukken klaar te maken. Een half uurtje voor de zon op kwam moesten we allemaal naar buiten, want het ging beginnen. Er was een soort van altaar waar de offerstukken op kwamen te liggen. We moesten er allemaal in een halve cirkel om heen gaan staan. Ook moestsen we coca kauwen, dit mag je niet doorslikken, maar daar had ik toch wel wat moeite mee. Ik had het al snel zo klein gekauwd dat het vaak met het slikken gewoon mee kwam, maar je kan er echt ontzettende buikpijn van krijgen. Gelukkig viel dat mee. Coca zorgt ervoor dat je wakkerder en scherper bent, maar ik moet zeggen dat ik er niet echt iets van merkte. Ook werden we allemaal gezuiverd met een soort van wierrook. Daarna kregen we 2 cocabladen die we vast moesten houden. Die werden met chicha besprenkeld. De chicha stond symbool voor het bloed van de lama dat ze normaal gebruiken, maar ze hadden nu geen lama geslacht. In La Paz, waar dit feest veel groter is, slachten ze nog altijd een lama. Met het slachten van de lama geven ze dus bloed aan moeder aarde. Dit bloed wordt gegeven om ons allemaal te beschermen, want dan is er al bloed gegeven en dan hoeft ons bloed niet meer naar Moeder Aarde toe. Daarna moesten we allemaal 3x uitademen op de blaadjes en ze daarna op de offerstukken leggen en dan mochten we allemaal ook nog een wens doen voor aankomend jaar. Het ritueel is ook voor de rest van de wereld, dus als het goed is zijn jullie nu ook beschermd ;). Om nog op de offerstukken terug te komen, ik weet niet wat er precies allemaal op lag, een hoop kruiden en wat bloemen en ook, wat heel belangrijk is, een lamafoetus. Die kun je hier overal kopen en ze schijnen geluk te geven.
En nu was het dan maar wachten tot de zon over de bergen kwam, zodat we hem (zon is mannelijk en de maan is vrouwelijk heb ik ook geleerd toen) zouden kunnen zien. Zodra de zon te zien was moesten we allemaal onze handen naar de zon opsteken en één of andere man nazeggen, volgens mij groeten we de zon en de rest van de wereld. Tegelijk werden ook de offerstukken in het kampvuur gegooid. Hierna was het elkaar allemaal een gelukkig nieuwjaar wensen. Dat was wel raar, allemaal wildvreemde mensen knuffelen en zoenen. Als laatste moetsen we dan ook nog allemaal een kommetje chicha nemen, daarvan een deel aan Moeder Aarde geven en de rest helemaal opdrinken. Er waren voor iedereen ook nog een soort van nootjes en daarna was het afgelopen. Was echt een super intressante ochtend, maar ik moet zeggen dat ik me wel een ontzettende toerist voelde. Ik denk dat ongeveer 60% van de aanwezigen toeristen waren en misschien nog wel iets meer. Iedereen foto’s nemen. Ik zou bijna denken dat het speciaal voor toeristen was, maar er was verder helemaal niks waar de bevolking dan winst uit zou kunnen halen. Het vroege opstaan was het zeker waard iig!

  • 22 Juni 2007 - 17:14

    Willemiek:

    Lieve Tinka, Wat is Nederland toch een nuchter land. Niks geen feest op de langste dag, zoals het midzomerfeest in Zweden bv. en jouw Nieuwjaarsdag in Bolivia. Toch gebeurt hier soms ook wel wat. Hoera, Ditte is geslaagd en op 6 juli, haar verjaardag studeert ze officieel af! Nog meer laaste nieuwtjes, vandaag heb ik 2 aparte dingen meegemaakt. Het vogelhuisje met de jonge mezen viel uit de boom voor het huis, terwijl ik in de keuken stond. Maar gelukkig de jongen leefden nog en ze worden nu weer gevoed en je hoort ze voortdurend roepen, want ik heb het nest aan de regenpijp vastgemaakt in de hoop dat de ouders hen zouden horen.
    Toen ik vanmiddag naar huis fietste, zag ik vanuit het Binnenveld dikke rookwolken boven de Tarthorst hangen en werd ik heel nieuwsgierig wat er in brand stond. Eest leek het Forumgebouw te roken, maar dichterbij gekomen bleek het Hoevestein te zijn. Er was bliksem ingeslagen op dak, waar men net niet meer aan het werk was ( schafttijd). Er stonden ook gasflessen op het dak, maar of er iets is ontploft? Geen gewonden, geloof ik, maar de bovenste verdieping lijkt uitgebrand. Wel is de flat ontruimd geweest en volgens Bas ( een bewoner ter plekke) ging iedereen rustig naar buiten, hoewel sommigen toch wel hun fiets probeerden te redden. Het is allemaal goed afgelopen, gelukkig. Het is nu erg druk op school, maar het is dan ook bijna vakantie. Op school gebeurt vaak wel het een en ander. Twee voorbeelden. Een jongen die straf van mij had gehad, omdat hij in het aquarium spuugde, vond dat zo onterecht dat hij de week daarop een flinke scheut afwasmiddel in het aqurium heeft gespoten, toen ik spullen uit het magazijn ophaalde. Na een uurtje merkte ik het, want het sop schuimde het aquarium uit en waren de vissen overleden. Een andere brugpieper had voor 's morgens 10 uur zich ingedronken met een paar kameraden en liep al slingerend tegen de tafels, als ik de verhalen mag geloven. Zo beleef je nog eens wat, al is het triest. Gelukkig hebben we een maatschappelijk werkster, een psychologe en een orthopedagoge.
    Bram is inmiddels gearriveerd en op de hoogte gesteld van het laatste nieuws. De hartelijke groeten van ons allemaal en speciaal van Bram, Willemiek.

  • 22 Juni 2007 - 19:52

    Bram:

    Zoals je ziet heeft m'n moeder je weblog ook gevonden ;)
    Jeberichtje had ik natuurlijk al in de wat uitgebreidere, persoonlijkere versie gelezen. Dus ik kom even foto's kijken ;)
    En wat een leuk stel foto's dit keer! Ik heb nu echt zin om naar je toe komen vliegen. Gelukkig zal dat over een weekje of 4 al zo zijn, dus hoef ik ook niet lang meer te wachten!
    Meer ga ik niet typen, alles wat ik je te zeggen heb verder ga ik nu namelijk gewoon lekker mailen.
    Kus.

  • 23 Juni 2007 - 12:43

    Marja:

    Hai Tinka,

    Leuk dat ze op de langste dag nieuwjaar vieren. Ik vind je wel dapper, dat je alles probeert te eten en te drinken.
    Ik zou het niet zo snel doen. Je leert dan natuurlijk ook niet zo snel nieuwe dingen kennen.

    Groetjes, tot horens, knuffel.

  • 24 Juni 2007 - 16:13

    Fred & Gonny:

    Gelukkig nieuwjaar.
    Heel bijzonder zeker om dat zo te mogen meemaken.Ook al voel je je even de toerist.
    Smaakt coca nog ergens naar of is het net of je op gras zit te kauwen.
    Hoe is het overigens met je Spaans.
    Knuffel en groetjes van ons.

  • 28 Juni 2007 - 11:24

    Marjolein:

    Hoi Tinka,
    Wat een bijzonder feest, lijkt me speciaal om mee te maken. Wel grappig dat je nu een nieuw jaar met de zon inluidt ipv met vuurwerk en de maan!
    Ik heb je kaartje ontvangen, leuk hoor. Ik wens je nog veel plezier en geniet ervan...
    x Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2007

Thuis!

23 Augustus 2007

Rurrenabaque

12 Augustus 2007

Salar de Uyuni

10 Augustus 2007

Het eerste weekje reizen

30 Juli 2007

Aankomst en afscheid
Tinka

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 25245

Voorgaande reizen:

05 April 2009 - 30 September 2009

Stage in Madrid

04 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: