Heen en weer terug - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu Heen en weer terug - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Tinka Hogeling - WaarBenJij.nu

Heen en weer terug

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg Tinka

01 Juli 2007 | Bolivia, Cochabamba

Aangezien mijn 90 dagen bijna waren afgelopen, moest ik even het land uit. Het leek me wel leuk om daar dan een klein reisje van te maken, dus ik ben even op en neer naar Cocacabana geweest. Het eerste gedeelte van de reis, tot aan La Paz, heb ik samen met een Nederlandslerende Boliviaan afgelegd. Hij gaat per september voor een jaar in Groningen studeren. Ik heb een nachtje bij zijn zus gelogeerd, waarna ik de volgende dag in mijn eentje verder ben getrokken naar Cocacabana. Een schitterende rit, maar helaas voelde ik me helemaal niet lekker, dus heb ik er niet optimaal van genoten.
Cocacabana is een heel rustig (bijna geen verkeer en volgens mij zijn alle locale jongeren vertrokken), klein en toeristisch dorpje. Er zijn echt heel veel backpackers! Maar het is dan ook wel echt een heel mooi dorpje. Het ligt aan het Titicacameer en als je vlak voor zonsondergang een heuvel oploopt, kan je de zon zien ondergaan in het water, erg mooi. Maar ik moet zeggen dat de klim de heuvel op wel erg vermoeiend was! Het plaatsje ligt op 3800meter hoogte, dus er is stukken minder zuurstof dan normaal, een klein stukje heuvel op is dus al uitermatend vermoeiend! Ze verkopen er dan ook water waarvan ze zeggen dat er 10x meer zuurstof inzit dan in normaal water, maar of dat dan ook waar is?
De volgende dag ben ik de grens bij Peru overgestoken en ik wilde direct weer terug Bolivia in. Het land uit ging heel makkelijk, en Peru in was ook geen probleem, maar toen ik direct Peru weer uit wilde gingen ze toch wat moeilijk doen. Dat kon blijkbaar helemaal niet, maar na wat aandringen kon het dan toch wel als ik 15 dollar zou betalen. Dus ik heb dat betaald en toen kon ik weer terug naar de Boliviaanse immigratiedienst, waar ze me wel een beetje raar aankeken. Ze wilde me in eerste stantie dan ook geen stempel geven om het land weer in te komen. Ze zeiden dat ik als vrijwilliger een vrijwilligersvisa zou moeten hebben, maar daar had ik nog nooit van gehoord. Maar nadat ze me een hele tijd heel boos hadden aangekeken en nog wat grondige blikken op mijn paspoort hadden geworpen, besloten ze dan toch een stempel erin te zetten en kon ik Bolivia weer in! Via La Paz toen weer terug naar Cochabamba gegaan, waar ik nu weer veilig ben.
Maandag ga ik samen met de kinderen van het weeshuis een reisje naar Chapare maken, tropisch gebied van Bolivia. Tot en met vrijdag ben ik weg, dus ik zal jullie over een weekje wel vertellen hoe dat is geweest!
Iedereen trouwens heel erg bedankt voor alle reacties altijd! Ik vind het echt leuk om ook wat van jullie allemaal te horen!

Kus Tinka

  • 01 Juli 2007 - 21:01

    Thomas:

    Hi Tinka!

    Bedankt voor je kaart :) Ik ben heel erg benieuwd wat en voor hoe lang die jongen dan gaat studeren in Groningen! Laat hem rustig een mailtje sturen als ie vragen heeft.

    Spannend avontuurtje hierboven trouwens, en erg mooie foto's. Geniet nog maar flink zolang je er bent.

  • 01 Juli 2007 - 22:55

    Pap En Mam:

    Gelukkig dat je weer wat opgeknapt bent.
    Erg genoten van de reis heb je dus niet.
    Maar goed, weer lekker thuis met een vracht aan ervaring en foto's.
    Kus en knuffel

  • 02 Juli 2007 - 08:16

    Lisanne:

    Haaaj zussie,
    Geniet maar van je weekje weg dan!
    xxx

  • 02 Juli 2007 - 08:31

    Mieke:

    Coole foto's en erg herkenbaar ;) Die klim is inderdaad zwaar, vooral als je jezelf omhoog getild hebt en je komt erachter dat dat pas het middenplateau is en je nog maar halverwege bent.
    Heb je de inzegening van de auto's nog meegemaakt op de plaza voor de kerk?
    Mocht je trouwens nog een keer teruggaan naar Copacobana, dan is de track die in de Lonely Planet staat naar het eind van het eiland echt een aanrader. Vanaf daar kun je dan met een bootje naar Isla de Sol.
    Hee ik wens je heel veel plezier komende week. Chapare schijnt een hele mooie regio te zijn.

    Groetjes Mieke

  • 02 Juli 2007 - 09:04

    Teije:

    10x meer zuurstof in het water? Gave verkooptruc, maar zelfs als het waar is heb je er waarschijnlijk niks aan. Vermoed dat je er alleen 10x meer van gaat boeren :D.
    Grappig trouwens dat steekpenningen gewoon werken.

    Groeten Teije

  • 04 Juli 2007 - 09:44

    Irene Rene Michiel:

    We volgen je verhalen met veel plezier.
    Leuk om de foto's te zien die alles zo mooi weergeven. Veel plezier komende week.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2007

Thuis!

23 Augustus 2007

Rurrenabaque

12 Augustus 2007

Salar de Uyuni

10 Augustus 2007

Het eerste weekje reizen

30 Juli 2007

Aankomst en afscheid
Tinka

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 25234

Voorgaande reizen:

05 April 2009 - 30 September 2009

Stage in Madrid

04 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: